Kedy je najvhodnejšie meniť pneumatiky?

Čo sa týka minimálnej hĺbky dezénu, zákon o cestnej premávke stanovuje minimálnu hĺbku 3 mm pri zimných pneumatikách1,6 mm pri letných pneumatikách. Pozor si však dajte pri cestách do zahraničia. Napríklad v Rakúsku alebo Českej republike platí, že minimálna hĺbka dezénu v prípade zimných plášťov musí byť aspoň 4 mm. Vo všeobecnosti ale môžeme zhrnúť, že čím hlbší dezén, tým lepšie. Kým v zimnom období oceníte dostatočne hlboký dezén najmä kvôli lepšej trakcii, v lete vám zas pomôže vyhnúť sa aquaplaningu 

Z čoho sa skladá dezén pneumatiky?

Dezén pneumatiky je najvrchnejšia časť samotnej zimnej či letnej pneumatiky dotýkajúca sa priamo vozovky. Dezén je jedným z hlavných prvkov, ktoré majú najväčší vplyv na výkon pneumatiky. Okrem toho je jeho úlohou zabezpečiť:

  • dobré riadenie a priľnavosť pri jazde na zasnežených, mokrých či inak náročných povrchoch
  • pomoc pri bezpečnom zatáčaní
  • znižovanie valivého odporu
  • udržiavanie nízkej úrovne hluku
 

Zloženie gumovej zmesi, z ktorej je vyrobený dezén, obsahuje prírodný aj syntetický kaučuk. Ďalšími prvkami sú sadze, oxid kremičitý či elastoméry v rôznych pomeroch. Samotný dezén sa skladá z lamiel, drážok, blokov, rebier a jamiek.


Predné pneumatiky sa ničia viac ako zadné

Inštruktor rezolútne neodporúča použitie pneumatík, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre. „Takáto pneumatika je pre použitie nebezpečná.“

Pohnútky a presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale aj mechanikov v pneuservisoch, dať menej zodrané plášte na prednú nápravu sú podľa odborníka pochopiteľné.

Vyše 90 percent áut na našich cestách sú predokolky. Je celkom logické, že po jednej/dvoch sezónach majú viac zjazdené a zodraté predné pneumatiky.“

Javy súvisiace s jazdou opotrebúvajú predné kolesá podstatne rýchlejšie než zadné pneumatiky. Zabezpečujú nepomerne väčší prenos brzdných síl. Predná náprava prenáša zhruba 70-90 percent brzdného účinku každého auta, riadenie a prejazd zákrutami.

Čítajte viac na: https://auto.sme.sk/c/6329680/lepsie-pneumatiky-patria-podla-odbornika-na-zadne-kolesa.html

 

Ako merať hĺbku dezénu?

Hĺbku dezénu pneumatiky je možné jednoducho zmerať. Ako merať dezén pneumatiky? Môžete tak urobiť pomocou posuvného meradla, pera, ceruzky, zápalky, alebo si ju môžete zmerať aj u nás v autoservise. Profesionáli totiž vždy presne vedia, ako sa meria dezén pneumatiky. 

Okrem toho si môžete kúpiť rôzne typy prístrojov na meranie hĺbky dezénu pneumatiky, od manuálnych prístrojov vo forme prívesku na kľúč, až po drahšie elektronické prístroje vybavené displejom, ktorých cena je primeraná voči úrovni technológie.

Jednoduchá metóda, vďaka ktorej zistíte, či je dezén pneumatík v poriadku

Jedným z jednoduchých spôsobov ako zistiť, či sú vaše pneumatiky v poriadku, je vizuálna kontrola nosných tyčí, ktoré sú umiestnené do stredu dezénu pneumatiky. Tieto tyče sú sotva viditeľné vtedy, keď sú pneumatiky nové, no postupom času sú viac a viac viditeľné, čo je jasný signál toho, že by ste sa mali poobzerať po nových pneu. 

Ďalšou jednoduchou metódou je chytiť cent, otočiť ho hore nohami a prilepiť do dezénu tak, aby sa zmerala jeho hĺbka. Ak je hlava mince zakrytá dezénom, vaše pneumatiky sú v poriadku. Ak je však hlava mince výrazne viditeľná, potom sú pneumatiky príliš opotrebované a treba ich vymeniť. Samozrejme, ide len o akýsi „domáci“ spôsob, ako skontrolovať dezén. Niekedy je vhodnejšie požiadať o radu profesionála.

Všímajte si trhliny či poškodenia na povrchu pneumatiky

Ďalšie faktory, ktoré ovplyvňujú životnosť pneumatiky sú trhliny či drobné poškodenia na jej povrchu. Letné pneumatiky sú vystavené extrémnym poveternostným podmienkam, guma začína strácať pružnosť a na povrchu sa objavujú trhliny. Niektoré praskliny nemusia znamenať hneď to, že budete potrebovať nové pneumatiky, ale ak si všimnete veľa triesok, je dobré poradiť sa s odborníkom, ktorý zhodnotí stav vašich pneu a navrhne ďalšie riešenie.

 

Zdroje: sme.sk, unia.sk, oponeo.sk